رزرو آنلاین اقامتگاه

سفرپین سامانه جامع رزرو آنلاین و بانک اطلاعاتی اقامتگاه های گردشگری در ایران است.

رزرو آنلاین اقامتگاه

سفرپین سامانه جامع رزرو آنلاین و بانک اطلاعاتی اقامتگاه های گردشگری در ایران است.

سفرپین سامانه جامع رزرو آنلاین و بانک اطلاعاتی اقامتگاه های گردشگری در ایران است که با هدف دسترسی آسان و بدون واسطه مسافران به اطلاعات اماکن اقامتی تاسیس گردیده است.

  • ۰
  • ۰

غار کتله خور یک جاذبه طبیعی منحصر به فرد و بی نظیر در زنجان است که در 172 کیلومتری شمال همدان، 410 کیلومتری تهران و 5 کیلومتری شهر گرماب واقع شده است. نام این غار یعنی کتله خور، معانی مختلفی همچون تپه خورشید و کوه خورشید دارد. یکی از دلایلی که گمان میرود باعث نامگذاری این غار شده باشد این است که در برخی از نواحی غربی ایران به کوه های کوتاه و با ارتفاع کم کتله گفته می شود، همچنین کوهی که بالای این غار واقع شده است در مقابل خورشید قرار دارد که از این رو این غار کتله خور نامیده می شود. از سوی دیگر از آنجایی که در زبان ترکی " کتله " به معنای ناهمواری و پستی و بلندی است و " خور " به معنای آسانی و راحتی، می توان دلیل دیگری برای این نامگذاری در نظر گرفت.

غار یخی چما، یک غار شگفت انگیز و دیدنی

 

جاذبه ای طبیعی با قدمتی طولانی

این غار در سال 1331 زمانی که گروهی از غارنوردان به قصد بازدید به آن ناحیه سفر کرده بودند به ثبت رسید. در سال های گذشته قطر قسمت های اولیه غار به اندازه ای کم بود که بازدیدکنندگان فقط به شکل سینه خیز می توانستند از آن عبور کنند. غار کتله خور حدود 120 میلیون سال قدمت دارد و در این مدت زلزله ها و تغییراتی که در این ناحیه به وجود آمده است موجب ایجاد شکاف ها و شکستگی هایی در این غار شده اند که امروزه این شکستگی ها و شکاف ها باعث جذابیت آن هستند. در اولین بازدیدها از غار کتله خور حدود 80 اسکلت انسان کشف شده است که نشان می دهد در سال های گذشته انسان های اولیه در این غار زندگی می کردند.

قنات ایرانی، شاهکار معماری و مهندسی ایران

غار کتله خور

ویژگی های خاص غار کتله خور

غار کتله خور در ادامه مسیرش به یکی از معروفترین غار های ایران می رسد که از لحاظ قدمت با یکدیگر برابر هستند. شاید عجیب باشد که بدانید این غار، غار علیصدر همدان است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی