رزرو آنلاین اقامتگاه

سفرپین سامانه جامع رزرو آنلاین و بانک اطلاعاتی اقامتگاه های گردشگری در ایران است.

رزرو آنلاین اقامتگاه

سفرپین سامانه جامع رزرو آنلاین و بانک اطلاعاتی اقامتگاه های گردشگری در ایران است.

سفرپین سامانه جامع رزرو آنلاین و بانک اطلاعاتی اقامتگاه های گردشگری در ایران است که با هدف دسترسی آسان و بدون واسطه مسافران به اطلاعات اماکن اقامتی تاسیس گردیده است.

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان که به کاخ اردشیر نیز معروف است از اولین نمونه های معماری ایرانی است که در آن از گنبد استفاده شده است. یونسکو در سال 2018 کاخ اردشیر را به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است. کاخ اردشیر بابکان از مهمترین بناهای تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است.

رودخانه ای که از قسمت شرقی کاخ می گذرد و همچنین وجود یک چشمه طبیعی در قسمت شمالی، باعث ایجاد دریاچه ای کوچک و رویش گیاهان متعدد در اطراف این کاخ شده است. همچنین یک آتشکده کوچک نیز در نزدیکی کاخ وجود دارد که در مراسم ها و تجمع های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. پس از مرگ اردشیر، معماران قرن ها از مدل دایره ای و گنبد شکل این سازه به طور گسترده استفاده و آن را تکرار کردند. این کاخ با داشتن اتاق هایی گنبدی شکل، سمبل مهارت های هنری و معماری ایرانیان است. کاخ اردشیر در 3 کیلومتری فیروز آباد در استان فارس واقع شده است.

با خانه های تاریخی شهر کاشان آشنا شوید.

کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر یا معبد آتش

 

اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانیان، دستور ساخت این بنای تاریخی را در قرن سوم صادر کرد. این بنا با نام های کاخ اردشیر بابکان، معبد آتش بزرگ و آتشکده فیروزآباد شناخته می شود. برخی از باستان شناسان ایرانی به دو دلیل معتقد اند که این بنا از مهمترین معابد آتش زرتشتیان بوده است:

  1. شکل فعلی این بنای تاریخی شباهتی به کاخ ندارد.
  2. در آن زمان دین زرتشت پیروان زیادی در بین مردم در این منطقه داشته است و احتمالا آن ها از این بنا به عنوان آتشکده و مکانی برای مراسم آیینی زرتشت استفاده می کردند.

بر اساس منابع تاریخی، شهر فیروز آباد پیش از این به عنوان شهر گور شناخته می شد. گفته می شود که هنگام حمله اسکندر به ایران، او رودخانه ای که در سمت شرق این شهر قرار دارد را با شکستن سد به سمت شهر هدایت کرده و با این کار باعث تخریب این شهر شده است. پس از گذشت قرن ها، اردشیر بابکان با تخلیه آبی که در این شهر جمع شده بود، شهری جدید بنا کرد. به همین دلیل مردم محلی این شهر را اردشیر خوره نیز می نامند.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

شهر سوخته

شهر سوخته یک پایگاه باستان شناسی بزرگ به وسعت 151 هکتار است که بر روی رودخانه هلمند و بین شهرهای زابل و زاهدان در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع شده است. قدمت این شهر به 1800 تا 3200 سال قبل از میلاد باز می گردد. شهر سوخته در طول زمان دارای چهار تمدن مختلف بوده است. این شهر قبل از رها شدن سه بار سوزانده شده است، در نتیجه دارای قبرستانی بزرگ بوده که دارای 25000 تا 40000 قبر باستانی است.

اهمیت شهر سوخته در زمینه باستان شناسی

شهر سوخته

شکی نیست که این پایگاه باستان شناسی به دلیل آثار تاریخی که در خود دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این آثار تاریخی از آنجایی که در شرایط  خوبی کشف شده اند، می توانند در تحقیقات باستان شناسی در مورد تمدن های باستان بسیار تاثیر گذار باشند. در ادامه با تعدادی از این آثار تاریخی که در شهر سوخته کشف شده اند آشنا خواهید شد.

  • جمجمه یک دختر چهارده ساله که روی آن علائمی از جراحی مغز مشاهده می شود.
  • یک گلدان که به عنوان اولین نمونه انیمیشن جهان شناخته شده است. روی این گلدان چند تصویر از یک بز نقاشی شده است که آن را در حالت های مختلف نمایش می دهد و با چرخش گلدان این تصویر به حرکت در می آید.
  • قدیمی ترین تاس و تخته نرد کشف شده در جهان که افرادی برای انجام این بازی از آن استفاده می کردند.
  • چشم مصنوعی که به عنوان اولین نمونه از آن شناخته می شود. این چشم مصنوعی از یک لایه نازک طلا روی یک شی سبک ساخته شده است.
  • یک خط کش 10 سانتیمتری با دقت بالا که نشان دهنده تسلط مردمان شهر سوخته بر ریاضیات است.
  • نقاشی های زیبا روی تکه های چرم یا پارچه که هر کدام از رنگ های مختلفی استفاده کرده اند.
  • صدها شی جالب مثل مشعل هایی بر روی آینه که به منظور ایجاد روشنایی ساخته شده بودند، گردنبندهای ظریف، شیشه های رنگی، کارد و چنگال و انواع مهر

 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

کوه سهند که با نام عروس کوه های ایران شناخته می شود، از هیجان انگیزترین و زیباترین جاذبه های طبیعی ایران است. کوه سهند در شهر تبریز واقع شده و یک کوه آتشفشانی است. این کوه با گونه های مختلف گیاهی و جانوری گوناگون و همچنین چشمه های آب متعدد به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری میان توریست ها تبدیل شده است. کوه سهند در فصل های مختلف جلوه های گوناگونی دارد، به طوری که در زمستان پوشیده از برف و در فصل بهار پوشیده از گل های مختلف است.

موقعیت جغرافیایی کوه سهند

کوه سهند

سهند بخشی از رشته کوه های البرز است که از غرب به شرق کشیده شده و بلندترین قله آن با 3710 متر ارتفاع جام نام دارد. این رشته کوه در محدوده جنوب شهر تبریز، شمال مراغه، غرب بستان آباد و شرق آذرشهر قرار دارد. ارتفاع متوسط رشته کوه سهند 1400 تا 2200 متر است و در آن دامنه هایی با شیب تند و تنگه ها و رودخانه های متعددی وجود دارد.

اگرچه آب و هوای کوه سهند سردسیری است اما این کوه در فصل تابستان آب و هوایی معتدل و ملایم دارد. موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب این کوه در فصل تابستان، باعث شده تا تعداد زیادی از گردشگران آن را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

با جاذبه های گردشگری شهر تبریز آشنا شوید.

 

پوشش گیاهی و گونه های جانوری کوه سهند

پوشش گیاهی در ارتفاعات و بخش های تپه ای با ارتفاع کمتر متفاوت است. اگرچه در زمستان و در اثر سرمای زیاد امکان رویش درختان زیادی در این کوه وجود ندارد اما در بخش های مختلف آن گونه های مختلف گیاهی را مشاهده خواهید کرد که علاوه بر جلوه زیبایی که به کوه می دهند، زیستگاه جانوران مختلف از جمله قوچ ها و میش ها نیز هستند. یکی از این گیاهانی که نقش مهمی در ایجاد منظره ای دلپذیر در کوه سهند دارند، لاله های واژگون هستند که از گونه های نادر گل به شمار می روند. رویش گل ها و گیاهان گوناگون در کوه سهند علاوه بر زیباتر کردن منظره این کوه، این منطقه را به مکان مناسبی برای تولید عسل، به خصوص در فصل پاییز و تابستان تبدیل کرده است.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

شاه نعمت الله ولی از برجسته ترین شخصیت های مذهبی در تاریخ ایران است که همواره از عزت و مقام بالایی برخوردار بوده است. آرامگاه شاه نعمت الله ولی در خیابان امام خمینی شهر ماهان، یکی از شهر های استان کرمان، واقع شده است. باغ شازده، یکی از زیباترین باغ های ایرانی در فاصله 5.5 کیلومتری این حرم واقع شده است.

تاریخچه ساخت آرامگاه شاه نعمت الله ولی

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

زمانی که شاه نعمت الله ولی درگذشت، پیکر وی در باغی در شهر ماهان به خاک سپرده شد. کسی که دستور ساخت این گنبد و زیارتگاه را صادر کرد پادشاه هند، سلطان احمد شاه بهمنی بود. او از پیروان شاه نعمت الله ولی بود و بنایی با ارزش و بی نظیر تحت عنوان آرامگاه به جای گذاشت که پس از گذشت 5 قرن هنوز هم خیره کننده و جذاب است. این زیارتگاه زیبا و خیره کننده در ابتدا یک سازه مستطیل شکل در مرکز یک باغ بزرگ بود که با کاشی کاری های چشم نواز و ساخت یک گنبد تزئین شده بود. با گذشت زمان تغییراتی مانند ساخته شدن ساختمان های دیگر در اطراف این زیارتگاه موجب شد تا آن سازه قدیمی که وسط باغی وسیع قرار گرفته بود به ظاهر امروزی خود نزدیک شود. این تغییرات بیشتر در دوران صفویه و قاجار به وجود آمد زیرا پادشاهان در این دوران اهمیت ویژه ای برای شخصیت های مذهبی قائل بودند. همین امر باعث شده تا ترکیب سبک های مختلف معماری در 6 قرن گذشته به وضوح در حرم شاه نعمت الله ولی قابل مشاهده باشد.

با ارگ بم و تاریخچه آن آشنا شوید.

ساختار و معماری آرامگاه شاه نعمت الله ولی

آرامگاه شاه نعمت الله ولی دارای سه حیاط با حدود 32000 متر مربع مساحت است. یک نکته جالب و منحصر به فرد در مورد معماری آرامگاه، استفاده از عدد 11 است.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

منارجنبان اصفهان

شهر اصفهان از قدیمی ترین و پربازدید ترین شهرهای ایران است که گردشگران داخلی و توریست های بین المللی توجه ویژه ای به آن دارند. در سفر به اصفهان علاوه بر اینکه می توانید از آثار تاریخی گوناگون و متعدد آن بازدید کنید، می توانید از غذاهای فوق العاده و هتل های لوکس این شهر نیز بهره ببرید. در میان تمام آثار تاریخی و جاذبه های اصفهان، می توان منارجنبان را از جالب ترین آن ها دانست که البته شهرت کمتری نسبت به دیگر آثار دارد. منارجنبان، مناری متحرک است و به دلیل تاریخچه و معماری منحصر به فردی که دارد می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

منارجنبان، شاهکار معماری اصفهان

منارجنبان

منارجنبان متشکل از دو مناره آجری است که با کمی فشار می توان آن ها را تکان داد. شگفتی این بنا به این دلیل است که با تکان دادن مناره اول، مناره دوم نیز به لرزش در می آید. در اصل این مکان آرامگاه عارف و مردی مشهور در قرن هشتم به نام عمو عبدالله بن محمد است. این بنای تاریخی همزمان با سلطنت سلسله ایلخانیان ساخته شده و به دلیل معماری خاصی که دارد بسیار با ارزش و حائز اهمیت است. منارجنبان در قسمت غربی اصفهان، تقریبا در حاشیه شهر و در بلوار آتشگاه واقع شده است. از نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به این مکان می توان به پارک جنگلی ناژوان، باغ پرندگان، آتشکده، آکواریوم اصفهان و کلیسای وانک اشاره کرد.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

موزه پارس شیراز

موزه پارس یک بنای نسبتا کوچک است که در قرن 18 میلادی در زمان قدرت گرفتن کریم خان زند در شهر شیراز، پایتخت آن دوران ساخته شده است. این ساختمان بخشی از یک پروژه حکومتی است که در آن چندین ساختمان برای اداره حکومت و همچنین استفاده های عمومی ساخته شده بودند. بناهای دیگری نظیر ارگ کریمخانی، مسجد وکیل، بازار وکیل، حمام وکیل و ... نیز از ساختمان هایی هستند که در این پروژه ساخته شده اند.

پرسپولیس، جلوه تمدن ایران باستان

موقعیت جغرافیایی و معماری موزه پارس

معماری موزه پارس

این موزه زیرمجموعه باغی به نام باغ نظر است که در دوران صفویه ساخته شده است. باغ نظر در گوشه ای از خیابان شهرداری و تقریبا در مقابل ارگ کریمخانی واقع شده است. این باغ در گذشته مساحت بیشتری داشت، با این حال امروزه نیز به اندازه ای بزرگ است که موزه پارس را در خود جای دهد. موزه پارس به نام کلاه فرنگی هم شناخته می شود و این نامگذاری ریشه در معماری این بنا دارد. پس از تاثیرگذاری سبک های معماری اروپایی در سبک معماری سنتی ایران، کلاه فرنگی نامی بود که به ساختمان هایی با معماری و سبک جدید نسبت داده می شد.

موزه کلاه فرنگی

ساختمان موزه از بیرون نمایی هشت ضلعی دارد و با کاشی های زیبا و الگوهای جالب از گل ها، درختان و پرندگان تزئین شده است. طراحی چند جانبه این ساختمان باعث می شود که در نگاه اول شبیه به آرامگاه به نظر برسد. دیوارهای داخلی این ساختمان با سبک خاص و ترکیب های رنگی زیبا نقاشی شده است که زیبایی آن را چندین برابر می کند. کریمخان زند مقامات، مسئولان و افرادی که از اهمیت بالایی برخوردار بودند را در این ساختمان ملاقات می کرد. در واقع می توان گفت که این بنا محلی برای برگزاری جلسات خاص در آن دوره بود. موزه پارس یا همان موزه کلاه فرنگی که امروزه مملو از آثار تاریخی و ارزشمند است در سال 1901 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin