رزرو آنلاین اقامتگاه

سفرپین سامانه جامع رزرو آنلاین و بانک اطلاعاتی اقامتگاه های گردشگری در ایران است.

رزرو آنلاین اقامتگاه

سفرپین سامانه جامع رزرو آنلاین و بانک اطلاعاتی اقامتگاه های گردشگری در ایران است.

سفرپین سامانه جامع رزرو آنلاین و بانک اطلاعاتی اقامتگاه های گردشگری در ایران است که با هدف دسترسی آسان و بدون واسطه مسافران به اطلاعات اماکن اقامتی تاسیس گردیده است.

۱۴ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شهر تبریز در سال 2018 به عنوان بهترین شهر توریستی کشورهای اسلامی انتخاب شده است. تبریز یک شهر تاریخی در شمال ایران است که دارای فرهنگ و تاریخ غنی می باشد. این شهر در حال حاضر دارای بهترین و بزرگترین بازار سنتی ایران است که هر ساله توریست ها و گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

تبریز بزرگترین شهر شمال ایران است که بیش از 4 هزار سال قدمت دارد. این شهر در طول تاریخ تاثیرات فرهنگی و اقتصادی زیادی بر وضعیت کشور داشته است. متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی تبریز در طول تاریخ توسط جنگ ها و وقایع طبیعی مثل سیل و زلزله از بین رفته اند اما چیزی که باقی مانده مطمئنا شما را شگفت زده خواهد کرد. از جمله مهمترین این آثار، بازار تبریز است که معماری فوق العاده ای دارد و در گذشته به عنوان بزرگترین بازار در جاده ابریشم شناخته می شد. تبریز شهری است که به عنوان مرکزی برای فرهنگ، زبان، ادبیات و هنر آذری شناخته می شود. در این مطلب با برجسته ترین جاذبه های گردشگری شهر تبریز آشنا خواهید شد.

بازار تبریز

بازار بزرگ تبریز در شمال غرب ایران واقع شده است که بزرگترین بازار سرپوشیده جهان و قدیمی ترین بازار در خاورمیانه می باشد. بازار تبریز برای قرن ها به عنوان نمونه ای کامل از معماری سنتی مورد توجه بوده و کالاهای متنوع، سنتی و رنگارنگ آن جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان بازار به وجود می آورد. این بازار در مرکز شهر تبریز واقع شده است و در گذشته مهمترین بازار سنتی در قرن های 12 تا 18 بوده و هنوز هم به عنوان قلب تجاری شمال غرب ایران از آن یاد می شود. بسیاری از جهان گرد ها بازار تبریز را به عنوان بخش قابل توجه و مهمی از سفرهای خود ستوده اند. در سال 2010 سازمان یونسکو، بازار بزرگ تبریز را جزو میراث جهانی یونسکو اعلام کرد.

جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد کبود تبریز

شاهکارهای معماری زیادی در ایران از دوره ایلخانیان و تیموریان باقی مانده است که در سراسر کشور قابل مشاهده می باشند. در میان شهرهای ایران، تبریز بیشترین تعداد آثار باستانی را دارد که با سبک معماری دوران ایلخانیان و تیموریان ساخته شده اند. مسجد کبود تبریز برجسته ترین اثر تاریخی مربوط به دوره تیموریان در این شهر است.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

این بنای باستانی در ایران یکی از برجسته ترین و مهم ترین آثار باستانی کشور است. این اثر نام خود را از کوهی گرفته است که بر روی آن واقع شده است. این کوه در مسیر جاده ابریشم قرار دارد به گونه ای که کاروان های تجاری برای گذر از این جاده، از دره ای که مقابل این کوه قرار داشت رد می شدند. در این محل غاری به نام غار شکارچیان وجود دارد که نشان می دهد این مکان در 40000 سال پیش به عنوان یک پناهگاه انسانی مورد استفاده قرار گرفته است.

شهر باستانی شوش، یکی از قدیمی ترین تمدن های انسانی

بیستون

چگونگی ساخت کتیبه بیستون

پس از مرگ کوروش بزرگ، بنیان گذار امپراطوری ایران و سلسله هخامنشی، وضعیت آشفته ای برای به تخت نشستن و رسیدن قدرت به پسر او به وجود آمد. در آن دوران حیاتی و رقابت بر سر قدرت، افراد زیادی خود را کمبوجیه، پسر کوروش معرفی کردند که این اتفاق آشفتگی کشور را چند برابر کرد. در این زمان داریوش اول و همراهان او تصمیم گرفتند تا آن ها را متوقف کنند و قانون و نظم را دوباره در کشور برپا کنند. در یک دوره که کمتر از 2 سال طول کشید، داریوش و همراهان او دروغگویانی که باعث ایجاد هرج و مرج و آشفتگی شده بودند را سرکوب کردند و در این هنگام داریوش دستور داد که حقیقت بر روی کاغذها و لوح ها در همه جا توزیع شود و همچنین بر روی کوه بیستون حک شود.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

این آثار تاریخی که از مهمترین پایگاه های گردشگری در ایران هستند، نمونه هایی برای مشاهده و پی بردن به فرهنگ ایران و مسیحیت در ایران هستند. مجموعه آثار رهبانی ارامنه در ایران، به عنوان میراث جهانی توسط سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. این میراث جهانی متشکل از سه کلیسا در شمال غربی ایران است: قره کلیسا، کلیسای استفانوس مقدس و کلیسای زور زور. این سه کلیسا در بازه زمانی بین قرن هفتم تا چهاردهم ساخته شده اند.

این کلیساها در طول زمان بارها بازسازی شده اند اما با این وجود بقایای این سه کلیسا بسیار زیبا و چشمگیر است و باعث می شود تا هر سال تعداد زیادی از توریست ها و گردشگرها از سراسر جهان برای بازدید از این کلیساها به ایران سفر کنند. برای آشنایی کامل با این آثار بهتر است با هر یک از این سه کلیسا به صورت جداگانه آشنا شوید.

مجموعه آثار رهبانی ارامنه

قره کلیسا

قره کلیسا یکی از کلیساهای ارامنه است که در شهر چالدران در آذربایجان غربی واقع شده است. این کلیسا در حقیقت بر روی آرامگاه تادئوس که یکی از رسولان حضرت عیسی بوده، ساخته شده است. نام صحیح این کلیسا (kara) است که در زبان آذری به معنای بزرگ می باشد که به تدریج به قره مشهور شده است. زمان ساخت این کلیسا به اوایل دوران مسیحیت باز می گردد و دارای دو بخش است: بخش قدیمی تر که رنگ مشکی دارد و بخش جدید تر که با رنگ سفید دیده می شود.

مهاجمان مغول در گذشته قسمت بزرگی از این بنای تاریخی را نابود کرده اند اما خواجه نصیرالدین طوسی در زمان هلاکوخان که یکی از حاکمان مغول بود این بنا را بازسازی کرد. خواجه نصیرالدین طوسی ریاضیدان، دانشمند، فیلسوف، معمار و فیزیکدان ایرانی است.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

باغ های ایرانی نمادی از معماری و فرهنگ ایرانیان در طول تاریخ است که می تواند هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار دهد. این باغ ها در طول تاریخ نمادی از قدرت پادشاهان و مقامات ارشد بوده اند که معمولا از آن ها به عنوان مکانی برای اقامت های موقت و تفریحی استفاده می شود. در ادامه با پنج مورد از باغ های ایرانی آشنا خواهید شد که همگی در یونسکو ثبت شده اند.

باغ شاهزاده

این باغ در بخشی از جاده ابریشم قرار دارد که در 6 کیلومتری جنوب ماهان در استان کرمان واقع شده است. باغ شاهزاده 5.5 هکتار مساحت دارد و در دوره قاجار ساخته شده است. یکی از مهمترین ویژگی های این باغ معماری خارق العاده و جذاب آن است. در قسمت بالای باغ، چشمه ای را مشاهده می کنید که آب آن از کوه های اطراف خارج می شود.

باغ های ایرانی

این چشمه یکی از جذاب ترین شگفتی های معماری ایران است چون تنها عامل به جریان انداختن آب در این منطقه شیب زمین است نه چیز دیگری. این یکی از ویژگی های مشترک میان باغ های تاریخی ایرانی است که در دو انتهای آن، دو استخر بزرگ و زیبا وجود دارد.

کوه سهند، جاذبه ای طبیعی و بی نظیر در جنوب تبریز

باغ ارم

باغ ارم در شیراز واقع شده و یکی از معروفترین و زیباترین باغ های ایرانی است.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

استان فارس یکی از زیباترین استان های ایران است که دارای بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری زیادی است. استان فارس دارای چندین شهر و روستای تاریخی است که در زمان باستان ظاهری متفاوت داشتند. یکی از این مناطق، چشم انداز باستان شناسی ساسانی منطقه فارس است که از میراث فرهنگی مهم و ثبت شده در فهرست یونسکو به شمار می رود.

استان فارس در طول تاریخ به عنوان پایتخت و مرکز بسیاری از سلسله ها از جمله پارتی ها، هخامنشیان، ساسانیان و غیره بوده است و بخش مهمی از تاریخ ایران را تشکیل می دهد. در طول سلطنت این سلسله ها، بسیاری از سازه هایی که امروزه از آن ها به عنوان آثار تاریخی و باستانی یاد می شود ساخته شده اند.

چشم انداز باستان شناسی ساسانی

پایتخت 400 ساله

 

مطالعات باستان شناسان، مورخان و محققان بیانگر این موضوع است که استان فارس به مدت 400 سال به عنوان پایتخت امپراتوری ساسانی مورد استفاده قرار گرفته است. آمار جهانی نشان داده است که بیشترین بناهای تاریخی در این منطقه، یعنی چشم انداز باستان شناسی ساسانی منطقه فارس ثبت شده اند.

امپراتوری ساسانی یکی از برجسته ترین دوره های تاریخ ایران است که در طول این دوره تمدن ایران به اوج خود رسید. امپراتوری ساسانی همزمان با امپراتوری بیزانس در رم بود و به همین دلیل در زمینه فرهنگ و معماری آن دوران، شباهت هایی میان این دو تمدن مشاهده می شود.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

شهر تاریخی بم در شرق استان کرمان واقع شده است. این شهر در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و وجود قلعه ای بزرگ در آن، دلیلی است که این شهر را به یکی از میراث جهانی یونسکو تبدیل کرده است. شهر بم در 185 کیلومتری جنوب شرق کرمان واقع شده است و در ارتفاعی حدود 1100 متر از رودخانه بم قرار دارد. خرما، پنبه و دانه های مختلف از محصولات مهم این شهر هستند که در این میان خرما، محصول اصلی این نواحی است که یکی از محصولات صادراتی مهم ایران نیز محسوب می شود. شهر امروزی بم در جنوب قلعه تاریخی بم، که بزرگترین بنای خشتی دنیا است قرار دارد.

شهر زیرزمینی نوش آباد، شهری به قدمت سلسله ساسانیان

ارگ بم

تاریخچه ارگ بم

 

از لحاظ تاریخی شکل گیری ارگ بم به قرن ششم قبل از میلاد باز می گردد اما دوران طلایی این منطقه بین قرن 7 تا 11 بود که به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، محلی برای تبادل کالا بین تاجران آسیا، خاورمیانه و اروپا بوده است. به لطف کانال های آب زیرزمینی و قنات ها، زندگی در بم که در ناحیه ای گرم و خشک واقع شده میسر بوده است و قرار گیری در مسیر جاده ابریشم موجب شده تا این ناحیه به عنوان یک مرکز تجاری شناخته شود. ارگ بم نمونه ای بسیار جذاب از شهری است که توسط لایه های گل و خشت در دوران قبل از میلاد ساخته شده است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

روستای میمند یکی از آثار مهم ایران و از اولین قبایل به وجود آمده است که در یونسکو به ثبت رسیده است. این روستا در طول زمان تغییر نکرده و شکل قدیمی و باستانی خود را حفظ کرده است. روستای میمند بین شهرهای رفسنجان، شهر بابک و سیرجان در استان کرمان واقع شده است.

 میمند روستایی باستانی است که در میراث ملی ایران ثبت شده و همچنین یونسکو آن را به عنوان یک میراث فرهنگی مهم قلمداد کرده است. با نگاه کردن به روستا، می توانید برج ها، خانه ها و قلعه ای جذاب را مشاهده کنید که باعث شده اند توریست ها و گردشگران زیادی برای بازدید از این آثار به این روستا سفر کنند. قبل از اینکه بخواهیم چشم انداز و منظره میمند را بررسی کنیم بهتر است پیشینه تاریخی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

موزه پارس، یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شیراز

روستای تاریخی میند

آثار تاریخی میمند

 

میمند آثار تاریخی جذاب و زیادی دارد. از مهمترین آثار تاریخی میمند می توان به کتیبه ها، حکاکی های 10000 ساله و ظروف سفالی 6000 ساله اشاره کرد. لازم به ذکر است کتیبه های این روستا از اهمیت زیادی برخوردار هستند. ترجمه قسمتی از این کتیبه ها به این صورت است: هنگامی که کوه های میمند و افسانه هایشان به حقیقت می پیوندند، گنجینه ای افشا خواهد شد که تنها در دسترس کسی است که از خورشید می آید.

میمند یا می مست؟

 

از لحاظ لغوی میمند از دو کلمه می به معنای شراب و مند به معنای مست تشکیل شده است. طبق تاریخ پیش از اسلام در این روستا، مردان قبل از کار شراب می نوشیدند و این خانه های جذاب و عجیب که در دل کوه ساخته شده اند، از این طریق به وجود آمده اند. عده ای نیز بر این باور هستند که این کلمات ارتباطی با مستی ندارند و به معنای خوشبختی هستند.

 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

اگرچه مسافرت در زمستان ممکن است سخت و خطرناک به نظر برسد اما اگر به اندازه کافی به خودرو خود رسیدگی کنید می توانید تجربه ای دوست داشتنی و هیجان انگیز رقم بزنید. در ادامه مطلب نکاتی درباره رسیدگی به خودرو و آماده کردن آن برای مسافرت های زمستانی را می خوانید که با رعایت آن ها می توانید از بروز مشکلاتی که سفر شما را با خطر مواجه می کنند جلوگیری کنید.

 

همراه داشتن وسایل ضروری

ساده ترین کاری که برای مقابله با هوای سرد می توان انجام داد همراه داشتن لوازم ضروری است. لاستیک زاپاس و جعبه ابزار معمولا در همه خودرو ها وجود دارد اما بهتر است وسایل دیگری مانند روغن موتور، ضد یخ، چراغ قوه، کابل مخصوص برای شارژ باتری خودرو و از همه مهم تر یک زنجیر چرخ مناسب همراه خود داشته باشید. حتی در صورتی که به اندازه کافی لباس گرم پوشیده اید بهتر است دستکش، چکمه و یک پتو همراه خود داشته باشید.

دماوند، شهری مملو از جاذبه های طبیعی و گردشگری

آماده کردن خودرو برای مسافرت

فعال کردن 4WD

اگر خودرو شاسی بلند دارید ممکن است در طول تابستان قابلیت 4WD آن را غیر فعال کرده باشید. از سالم بودن این سیستم اطمینان حاصل کنید و حتی اگر از نظر شما این سیستم اهمیت زیادی ندارد آن را فعال کنید چون سیستم 4WD در جاده های برفی و یخ زده میزان چسبندگی خودرو را به سطح جاده افزایش می دهد. باید توجه داشته باشید که این سیستم تنها کشش خودروی شما بر روی برف و یخ را نسبت به قبل افزایش می دهد اما باعث نمی شود هنگام ترمز تایر خودرو شما روی زمین محکم بماند پس بهتر است در طول سفر سرعت مجاز را رعایت کنید.

شلنگ ها و تسمه های خودرو

تسمه و شلنگ هایی که داخل کاپوت هستند باید به صورت دوره ای بازدید و در صورت نیاز تعویض شوند. اگر از سالم بودن تسمه ها و شلنگ های خودرو خود اطمینان ندارید بهتر است قبل از سفر آن را به یک مکانیک نشان دهید چون در هوای سرد این شلنگ ها تضعیف می شوند و امکان پارگی یا شکستن آن ها افزایش می یابد که در این صورت شما با مشکلی جدی مواجه خواهید شد.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

در یکی از کتاب های تاریخ نوشته شده است که هنگام حمله اعراب، مردم کاشان که نمی توانستند در برابر مهاجمان خارجی مقاومت کنند، شهر را ترک کردند و به زمین فرو رفتند. این روایت نقل شده افسانه نیست و حقیقت دارد. شهر باستانی نوش آباد یک شهر زیرزمینی نزدیک به کاشان است که با نام اویی نیز شناخته می شود. قدمت این شهر حداقل به 1500 سال پیش در دوره ساسانی باز می گردد. مردم این منطقه در آن دوران از ترس حمله خارجی ها روش های مختلفی را برای زندگی انتخاب کرده بودند که یکی از این روش ها زندگی عشایری و دیگر روش آن ها ساخت شهر زیرزمینی بود.

با بازار قیصریه لار، الگوی بازارهای سنتی ایرانی آشنا شوید.

 

یکی از ورودی های شهر زیرزمینی اویی در نوش آباد در تصویر بالا نمایش داده شده است. این ورودی شما را به مخزن آب ساخته شده در دوران صفویه یعنی قرن 16 تا 18 هدایت می کند. ماده ای که برای عایق بندی در این مکان استفاده شده است ساروج نام دارد. دیوارهای این مکان مقاومت بالایی دارند به گونه ای که در زمان حال کارگران با استفاده از ابزارهای مدرن حدود یک هفته مشغول کار بودند تا بتوانند راهی در این دیوار که حدود نیم متر ضخامت دارد ایجاد کنند تا گردشگران بتوانند وارد این شهر زیرزمینی شوند.

 

ساختار شهر زیرزمینی اویی

مردم نوش آباد، شهر کوچکی که در چند کیلومتری شمال کاشان واقع شده است در زیر خانه هایشان گودال هایی داشتند که باعث میشد خانه ها به حیاط یکدیگر راه داشته باشند. هنگامی که ساکنان نوش آباد از جانب مهاجمان احساس خطر می کردند از طریق این گودال ها به مخفیگاه خود یعنی شهر زیرزمینی می رفتند. این چاه ها به گونه ای حفر شده بودند که مهاجمان نمی توانستند تشخیص دهند که این چاه یک ورودی برای پناهگاه زیرزمینی است. در واقع گودال ها آنقدر عمیق نبودند که به آب یا زمین های مرطوب برسند اما آنقدر عمق داشتند که نتوان آن ها را از یک چاه معمولی که آب آن خشک شده است تشخیص داد.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin
  • ۰
  • ۰

با توجه به یافته های تاریخی در شهر کاشان، ساکنان این شهر در اصفهان، از اولین ساکنان باستانی فلات ایران بوده اند. به عبارتی دیگر ساخت و ساز و معماری در این منطقه از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. برخی از خانه هایی که امروزه در کاشان به عنوان آثار تاریخی و فرهنگی شناخته می شوند مربوط به قرن 18 و 19 هستند که به منظور جلوگیری از تخریب، بازسازی هایی روی آن ها انجام شده است.

خانه های تاریخی کاشان

تاریخچه خانه های تاریخی کاشان

در اواخر قرن هجدهم به علت یک زلزله شدید بسیاری از خانه ها و بناهای تاریخی کاشان ویران شدند. این زلزله باعث تخریب بسیاری از سازه هایی شد که شاه عباس اول، بزرگترین پادشاه صفویان در شهر مورد علاقه اش یعنی کاشان ساخته بود. پس از زلزله شدید کاشان فرماندار شهر به نام عبدالرزاق خان به بازسازی و ترمیم این بناهای ساخته شده پرداخت. لوازم داخل این خانه ها در زمان رونق تجارت بین ایران و روسیه تهیه شده اند. در آن دوران تاجران ایرانی میوه ها و صنایع دستی ایران را به روسیه صادر می کردند و در عوض اقلامی را که در ایران یافت نمی شد به کشور وارد می کردند. بسیاری از لوازم موجود در این خانه های تاریخی نظیر ساعت، لوستر و سماور از همین تجارت ها به دست آمده اند.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

  • safarpin safarpin